tirsdag 31. januar 2017

Jeg tørker støv av symaskinene!

Hei alle sammen! Nå er det deilig å skrive et nytt blogginnlegg. Det har sannelig ikke vært mye tid til å sy den siste tiden,  men nå har jeg faktisk fått litt kvalitetstid med maskinene mine. Jeg har tidligere sydd mest til barn, men jeg synes det er stadig mer moro å sy til voksne også. På mange måter er det mer utfordrende å sy til voksne, da det som regel stiller helt andre krav til passform enn klær til barn der bevegelighet og komfort er aller mest viktig. Selv liker jeg godt klær som er litt innsvinget og figurnære, og når jeg syr selv tilpasser jeg plaggene til nettopp min kropp.

Det er litt morsomt å tenke på hvilken vei klesindustrien har gått. Før tilpasset man og sydde plaggene til hver enkelt person.  Nå er det vanligste at man kjøper et plagg som er laget ut ifra en standardisert mal over en gjennomsnittskropp. Dette har jo med lønnsomhet og masseproduksjon å gjøre. Men hva er en gjennomsnittskropp egentlig? Og hvor mange er det som har akkurat det? Det sier seg selv at klærne man kjøper på butikk ikke alltid har en passformen som passer nettopp din kropp. Jeg som er høy og smal opplever ofte at overdeler er kortere enn jeg ønsker. Når jeg syr selv har jeg da mulighet til å forlenge mønsteret akkurat slik det passer meg. Det er kjempemoro å på denne måten tilpasse mønstre og få det akkurat slik jeg selv vil. Jeg kan ikke huske sist jeg fulgte et symønster slavisk.


stoff og stil

Her er et sett jeg har sydd av stoff fra Stoff og stil. Det stripete stoffer er medium tykt med superfint glitter. Ribben (det ensfargede) er også fra stoff og stil og matchet stripestoffet veldig fint. Jakken sydde jeg for sikkert et halvt år siden, men den gang tok jeg aldri noe bilde. Jeg fant ut at jeg ville ha matchende skjørt til og heldigvis klarte jeg akkurat å få til det med restene jeg hadde igjen fra jakken. Denne jakken er sydd med utgangspunkt i et av mine favorittmønstre. Du finner det her. Mønsteret er bare på tysk, men det er gode bildeforklaringer så det skal være overkommelig for de fleste vil jeg tro. Skjørtet har ingen mønster. Det var bare noe jeg sydde ut ifra hodet. 

hjemmesydd

 Noen ganger finner man et stoff man bare vet man vil sy noe av. Jeg har lenge hatt lyst til å sy noe av dette stoffet. Siden jeg ikke kjøper så mye klær, så gjelder det å sy klær jeg vet blir brukt mye. Denne genseren er et typisk eksempel på et ganske basic prosjekt uten noe dill dall. Ikke så veldig spennende, men denne vet jeg kommer til å bli mye brukt. Stoffet er supermykt. Jeg kjøpte det hos Lille-l. Mønsteret til denne er en blanding mellom "Blondegenser" fra boken Sy klær til damer og et mønster fra Stoff og stil siden jeg ville ha den mer innsvinget. Jeg har laget den lenger og kuttet ut ribben i ermer og hals. Denne ganger sydde jeg faktisk ned halsutringningen for hånd. Ribb er superpraktisk men jeg syntes bare ikke det passet til akkurat denne genseren.

Jeg håper det blir mange nye prosjekter i tiden fremover! Er det noe spesielt DU har lyst til å se på denne bloggen så gi meg gjerne tips :)

PS: Jeg legger ut flere bilder på Instagram enn på bloggen så følge meg gjerne der i tillegg: Lillifix1

Mvh Lillian


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar